Nadawca:
Krajowa Izba Komunikacji Ethernetowej
ul. Lindleya 16/ 306
02-013 Warszawa
Wniosek o udostępnienie informacji publicznej
Działając w imieniu Krajowej Izby Komunikacji Ethernetowej (KIKE) na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902 dalej: DIP), wnoszę o udostępnienie w ustawowym terminie 14 dni informacji o:
Wyjaśniam, że pkt 1 dotyczy wskazania przedsiębiorców telekomunikacyjnych, którzy są adresatami ww. decyzji obowiązujących w dniu 31 grudnia 2021 roku, niezależnie od daty ich wydania. Przykładowo, jeśli decyzja została wydania w dniu 21 grudnia 2005 roku na czas określony 20 lat, powinna ona również zostać uwzględniona w odpowiedzi.
Podkreślam, że pkt 2 dotyczy opłat należnych tylko od tych przedsiębiorców telekomunikacyjnych, którzy zostaną wskazani w odpowiedzi na pkt 1.
Krajowa Izba Komunikacji Ethernetowej (KIKE) jest izbą gospodarczą, zrzeszającą małych i średnich przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Głównym celem KIKE jest wspieranie rozwoju krajowego rynku telekomunikacyjnego.
KIKE wykorzysta informacje uzyskane na podstawie wniosku wyłącznie do realizacji celów związanych z jej działalnością statutową, a podejmowaną w interesie publicznym. Jednym z obszarów działalności KIKE jest udział w opracowywaniu przepisów prawa, w tym udział w konsultacjach publicznych omawiających projekty ustaw i rozporządzeń.
Uzyskanie określonych wnioskiem informacji ma na celu opracowanie propozycji zmian w przepisach ustawy o drogach publicznych oraz przepisach ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. W oparciu o przekazane dane, zostaną przygotowane projekty ustaw wraz z uzasadnieniem.
Celem Izby jest zainicjowanie procesu legislacyjnego, którego efektem będzie uchwalenie przepisów 1) obniżających koszty realizacji infrastruktury telekomunikacyjnej w obszarze tzw. białych plam; 2) usprawniających proces poboru podatku od budowli telekomunikacyjnych i przez to zwiększających wpływy jednostek samorządu terytorialnego z tytułu korzystania z pasa drogowego oraz podatku od nieruchomości.
Co ważne, umożliwienie świadczenia usług telekomunikacyjnych należy uznać za jedno z zadań użyteczności publicznej, co potwierdza treść art. 3 ust. 4 w zw. z ust. 1 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 884 z późn. zm.) oraz stanowi ono jedno z zadań własnych każdej gminy, co wynika wprost z art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 559).
Szczegółowa analiza warunków finansowych, na jakich udostępniany jest pas drogowy w celu umieszczenia w nim urządzeń oraz wysokości zobowiązania podatkowego z tytułu podatku od nieruchomości na terenie każdej gminy, pozwoli określić wysokość obciążeń finansowych ponoszonych przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych, a także przeanalizować, czy mali i średni przedsiębiorcy mogą w jakikolwiek sposób konkurować w tym względzie z tzw. makro przedsiębiorcami oraz pozwoli trafnie zidentyfikować związane z tym problemy. Dopiero to pozwoli na opracowanie odpowiednich projektów ustaw nowelizujących, opartych o rzeczywiste i aktualne dane.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 DIP, informacją publiczną jest każda informacja o sprawach publicznych, tj. informacja służąca wykonywaniu zadań publicznych lub wiążąca się ogólnie z działalnością podmiotu administracji publicznej (zob. wyrok WSA w Olsztynie z dnia 9 stycznia 2018 r., sygn. akt: II SAB/Ol 127/17).
Nie ma zatem wątpliwości, że informacje, których dotyczy wniosek, są informacjami publicznymi. Zgodnie z przykładowym katalogiem zawartym w art. 6 DIP, informację publiczną stanowią w szczególności informacje o organach władzy publicznej, w tym majątku, który on dysponuje (art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. f DIP). Dodatkowo, przepis ten wyraźnie wskazuje, że informacją publiczną jest informacja o majątku publicznym, w tym majątku jednostek samorządu terytorialnego (art. 6 ust. 1 pkt 5 lit. c DIP).
Dane, których dotyczy wniosek, dotyczą podmiotów, którym zarządca drogi udostępnia pas drogowy, w tym wysokość opłat uiszczanych przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych na podstawie art. 40 ust. 1 i ust. 2 UPD, a ponadto wiążą się bezpośrednio z działaniami podejmowanymi przez organ wykonawczy gminy jako zarządcy dróg gminnych. Wszelkie działania organów publicznych, w tym organów gmin, w zakresie wykonywanych zadań publicznych, w tym dotyczącym zarządzania drogami publicznymi, powinny być transparentne i poddane kontroli społecznej. Dotyczy to także wysokości uzyskanych w wyniku tej działalności środków publicznych a wpływy z opłat za zajęcie pasa drogowego, które są uiszczane na podstawie art. 40 ust. 5 i 13 ustawy o drogach publicznych oraz podatku od nieruchomości (także w części dotyczącej budowli), stanowią majątek publiczny (środki publiczne).
Umieszczenie infrastruktury telekomunikacyjnej w pasie drogowym odbywa się na podstawie zezwolenia wydawanego w formie decyzji administracyjnej, wydawanego w trybie określonym w art. 40 ustawy o drogach publicznych. Co ważne, w orzecznictwie podkreśla się, że decyzja administracyjna jest dokumentem urzędowym w rozumieniu art. 6 ust. 2 ww. ustawy, zawiera bowiem treść oświadczenia woli, utrwaloną i podpisaną przez funkcjonariusza publicznego (zob. wyrok NSA z dnia 14 czerwca 2012 r., I OSK 609/12, wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 11 grudnia 2013 r., sygn. akt: II SAB/Rz 102/13). Treść decyzji administracyjnej stanowi zatem informację publiczną.
Informacja w zakresie wysokości należnego podatku od nieruchomości, wynikająca z deklaracji złożonych przez podmioty zobowiązane do uiszczenia wskazanego zobowiązania podatkowego, tj. w tym przypadku przedsiębiorców telekomunikacyjnych, również stanowi informację publiczną, o czym świadczy orzecznictwo sądowe. Zgodnie z poglądem WSA w Krakowie, wyrażonym w wyroku z dnia 14 maja 2014 r., w sprawie o sygn. akt: II SA/Kr 330/14, informacja o tym czy został wymierzony bądź uiszczony podatek (…) to informacja publiczna o charakterze ogólnym, dotycząca sprawy publicznej i sfery faktów znanych organowi z urzędu. Tym samym możliwe jest udostępnienie informacji o łącznej kwocie wpływów uiszczanych przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych w związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą w oparciu o przepisy ustawy o opłatach i podatkach lokalnych.
Jednocześnie wyjaśniam, że pojęcie przedsiębiorcy telekomunikacyjnego zostało zdefiniowane w art. 2 ust. 27 PT ustawy Prawo telekomunikacyjne. Jest to przedsiębiorca lub inny podmiot uprawniony do wykonywania działalności gospodarczej na podstawie odrębnych przepisów, który wykonuje działalność gospodarczą polegającą na dostarczaniu sieci telekomunikacyjnych, świadczeniu usług towarzyszących lub świadczeniu usług telekomunikacyjnych. Na podstawie art. 10 ust. 1 przywołanej ustawy, podmioty te jako prowadzące działalność gospodarczą w zakresie telekomunikacji, podlegają obligatoryjnemu wpisowi do Rejestru Przedsiębiorców Telekomunikacyjnych, dalej jako „RPT”. W razie wątpliwości przedsiębiorcy telekomunikacyjni, o których mowa we wniosku, zidentyfikowani mogą być zatem na podstawie indywidualnego numeru RPT, który jest udostępniany na stronie internetowej Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Wnoszę zatem o udostępnienie informacji wskazanych w niniejszym wniosku w formie elektronicznej i przekazanie ich na adres e-mail: informacja.publiczna@kike.pl.
W przypadku jakichkolwiek pytań, proszę o kontakt pod ww. adresem e-mail bądź numerem telefonu +48 783 905 366
Z poważaniem,
Karol Skupień
Prezes KIKE
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025